سفارش تبلیغ
صبا ویژن

فونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا ساز

لطفا از تمام مطالب دیدن فرمایید.

دانش  - دنیای رایانه به سمت نسل‌های جدید و متنوعی از لپ‌تاپ‌های کوچک می‌رود که در قابلیت‌های گوناگون با هم رقابت می‌کنند.

بهنوش خرم‌روز: تازه وقتی که مشتری‌ها داشتند معنی نت‌بوک را درک می‌کردند، صنعت لوازم الکترونیک دسته دیگری از رایانه‌ها را عرضه کرد. نت‌بوک‌ها، شبیه به لپ‌تاپ‌هایی هستند با اندازه کوچک‌تر که برای انجام فعالیت‌های اینترنتی و نه برنامه‌ریزی طراحی شده‌اند، اما حالا گروهی از شرکت‌های لوازم الکترونیک متحد شده‌اند تا نت‌بوک‌ها را به گوشی همراه هوشمند تبدیل کنند.

به گزارش نیویورک‌تایمز، این هفته نمایشگاه تخصصی فناوری کامپیوتکس در تایپه برگزار می‌شود که مختص ارایه رایانه‌های همراه است. اما قرار است که تمام این رایانه‌های جدید، یک وجه مشترک اساسی داشته باشند:‌ آن‌ها به جای تراشه اتم اینتل از انواع مختلف تراشه ای.آر.ام به عنوان موتور اصلی‌شان استفاده خواهند کرد. ای.آر.ام هم‌اکنون ریزپردازنده اصلی گوشی‌های همراه هوشمند را در سراسر جهان تولید می‌کند.

شرکت‌هایی مثل کوال‌کام و فری‌اسکیل که تراشه‌های ای.آر.ام را تولید می‌کنند، تلاش کرده‌اند با کمک هم،‌ نام نت‌بوک را از اینتل دور نگه دارند. آن‌ها قصد دارند که سازندگان رایانه،‌ وسایلی را که از ای.آر.ام استفاده می‌کنند، اسمارت‌بوک (به معنی ابزارهای هوشمند)‌ بخوانند. قرار است که قیمت این‌ها کم‌تر از نت‌بوک باشد و طول عمر باتری‌شان نیز بیشتر باشد.

در مقایسه با نت‌بوک‌ها که باتری‌شان 2 ساعت دوام می‌آورد،‌ باتری‌های این رایانه جدید تا 8 ساعت جواب می‌دهد. البته این طول عمر بالای باتری محصول حذف برخی نکات مهم است. تراشه‌های ای.آر.ام نسبت به اتم اینتل،‌ قدرت محاسبه کم‌تری دارند و به جای سیستم‌عامل ویندوز مایکروسافت، ‌از سیستم‌عامل لینوکس استفاده می‌کنند.

علاوه بر این،‌ برای ای.آر.ام علاقه‌مندانی هم در دنیای نرم‌افزار پیدا شده است. آدوبی قرار است که برای اسمارت‌بوک‌ها،‌ برنامه فلشی با وضوح بالا ارائه دهد. یکی دیگر از سازندگان تراشه ای.آر.ام به نام برودکام نیز احتمالا در نمایشگاه کامپیوتکس با شرکت آدوبی برای ارائه فلش، همکاری خواهد داشت.

ان‌ویدیا هم قصد دارد قابلیت‌های صوتی و تصویری تولیداتش را که از نوع دیگر تراشه ای.آر.ام به نام تگرا استفاده می‌کند،‌ به نمایش بگذارد. برخی شرکت‌ها قرار است که در این نمایشگاه،‌ رایانه‌هایی را معرفی کنند که نمایشگرهایشان جدا می‌شوند. تراشه‌های تگرا که درون این نمایشگرها کار گذاشته می‌شود،‌ به نمایشگر این قابلیت را می‌دهد که به طور مستقل به اینترنت وصل شود و اطلاعات را پردازش کند. بنابراین،‌ می‌توانید یکی از این لپ‌تاپ‌ها بخرید و نوعی ای‌ریدر برای خواندن متن‌های الکترونیک هم داشته باشید.

اسمارت‌بوک‌ها در واقع بازتابی از گوشی‌های همراه با امکان اتصال به اینترنت یا همان گوشی‌های هوشمند هستند. در این میان،‌ بسیاری از شرکت‌های تولید رایانه به طور خصوصی به بحث در مورد استفاده از نت‌بوک‌ها مشغولند. برخی از تحلیل‌گران با استفاده از نت‌بوک‌های کوچک موافقند، ‌اما این هم کافی نیست. ابزار پیشنهادی مایکروسافت با عنوان رایانه‌های فراهمراه (اولتراموبایل) هم که هنوز تکلیفش معلوم نشده است.

با همه این‌ها، انفجار محصولات جدید در سال جاری، ‌می‌تواند به تصمیم‌گیری کمک کند. به عقیده شرکت ان‌ویدیا، نمایشگاه کامپیوتکس امسال، نقطه عطفی در ابزارهای جدید رایانه‌ای خواهد بود که دید ما نسبت به رایانه‌ها را تغییر خواهد داد. جن‌سون ‌سوانگ، مدیرعامل ان‌ویدیا می‌گوید: «این در واقع شروع یک دوران تازه است. در یک چشم به هم زدن رایانه‌هایی در هر شکل و اندازه خواهید داشت».






تاریخ : یکشنبه 90/6/27 | 12:29 عصر | نویسنده : مرتضی پورعزیزیان | نظرات ()
لطفا از دیگر مطالب نیز دیدن فرمایید
طول ناحیه در قالب بزرگتر از حد مجاز
.: Weblog Themes By SlideTheme :.


  • آراد