سفارش تبلیغ
صبا ویژن

فونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا ساز

لطفا از تمام مطالب دیدن فرمایید.
نتها شش خبرنگار در دنیا هستند که «ملامحمد عمر» رهبر طالبان افغانستان را از نزدیک دیده‌اند ولی فقط شاید یک خبرنگار در دنیا وجود داشته باشد که سه هفته با «اسامه بن لادن» رهبر گروه القاعده زندگی کرده و او کسی نیست غیر از «رضا برجی» عکاس، مستندساز و خبرنگار ایرانی که تاکنون در 14 جنگ بین‌المللی حضور داشته و وقایع آن‌ها را ثبت و ضبط کرده است.
تنها خبرنگاری که سه‌هفته با بن‌لادن زندگی کرد
به گزارش افکارنیوز به نقل از جهان‌نیوز، برجی یکی از همان خبرنگارهایی به شمار می‌رود که ملامحمدعمر را از نزدیک دیده است. او همراه «محمدحسین جعفریان» ملاقات کوتاهی با رهبر گروه طالبان افغانستان داشته‌اند. اما جنگ‌های ایران و عراق، افغانستان، تاجیکستان، کشمیر هند و پاکستان، قره‌باغ، چچن، بوسنی، کوزوو، لبنان، سومالی، سودان ، غزه و جنگ‌های خلیج فارس از جنگ هایی هستند که برجی در آن‌ها حضور داشته و به همین دلیل است که بین «خبرنگاران بحران» ایرانی رکورددار حضور در جبهه‌های جنگ است.

رضا برجی عکاس و مستندسازی بی‌قرار است. این هنرمند 45 ساله از 19سالگی عکاسی را در جبهه‌ها آغاز کرد. او ابتدا برای سپاه پاسداران عکاسی می‌کرد و از اواخر سال 1365 به گروه "روایت فتح" پیوست، یکی از اعضای ثابت این گروه شد و در ثبت تصویرهای جنگی و پشت جبهه در مجموعه ماندگار روایت فتح نقش فعالی داشت. در طول همین سال‌ها در جریان یکی از بمباران های شیمیایی دشمن آسیب دید و زخم‌های این آسیب، هنوز بر جسم و جان اوست و به مداواهای مداوم و دشوار نیاز دارد. چندی پیش تاثیر مواد شیمیایی بر خونش کار برجی را بار دیگر به بیمارستان کشاند.

با این حال، روحیه بی‌قرارش نگذاشته که او آرام بنشیند، گویی بندی پنهان او را با صحنه‌های نبرد پیوند می‌دهد؛ به طوری که پس از پایان جنگ تحمیلی هم او به هر جای جهان که جنگی جریان داشت، سر کشید و عکس گرفت یا مستند ساخت. از جمله به افغانستان رفت، جنگ‌های آذربایجان و ارمنستان را به تصویر کشید و به کشمیر، چچن، بوسنی، کوزوو، عراق، سومالی و... سفر کرد. عکاسی و مستندسازی از صحنه کشمکش‌ها و برخوردهای جهانی و منطقه‌ای را ادامه داد و به عنوان یک خبرنگار جنگی فعال و پرکار شناخته شد.

نمایشگاه انفرادی عکس‌هایش در آلمان، بوسنی، لبنان، هند، سوریه، پاکستان، ترکیه و اتریش برگزار شده و در نمایشگاههای جمعی از 11 کشور جهان شرکت کرده، ضمن این که نمایشگاه عکس‌هایش در شهرهای مختلف ایران هم برپا شده است. عضویت در هیات داوران جشنواره‌های فیلم مستند و مسابقات عکاسی ایران و جهان، نگارش مقالاتی در زمینه فرهنگ، رسانه و سینما، نوشتن چند کتاب از جمله سه گزارش، تونل گیلاس، پدر- پسر-خون و ... ساخت 12 سریال تلویزیونی و 44 فیلم مستند بلند و کوتاه، دریافت جایزه بهترین فیلم و کارگردانی در جشنواره سوم سیما برای سریال «مدال‌های شکسته» و اولین نشان ایثار به عنوان هنرمند جانباز، سر فصل‌های کارنامه حرفه‌ای هستند.

از آخرین کارهای او مستند بلند «سواحل اشک و زیتون» از جنگ 33 روزه لبنان است که در هنگامه حمله ارتش اسراییل به جنوب لبنان در تابستان سه سال پیش ساخته شده است. «مادران سربرنیتسا» درباره فجایع بوسنی هم مستند دیگری اوست. این فیلم درباره قتل عامی است که صربها در اواسط دهه 1990 طی 48 ساعت در بوسنی کردند و از آن پس هر سال مادران کشته‌شدگان مراسمی را در سالگرد آن واقعه به یاد فرزندانشان برگزار می‌کنند. این مستند حاصل پنج سفر برجی طی دو سال به بوسنی برای تحقیق و تصویربرداری گفت‌وگو با مادران کشتگان است.





تاریخ : دوشنبه 91/2/11 | 8:41 عصر | نویسنده : مرتضی پورعزیزیان | نظرات ()
لطفا از دیگر مطالب نیز دیدن فرمایید
.: Weblog Themes By SlideTheme :.


  • آراد